dinsdag 17 september 2013

Motor verwijderen

Bij deze nog even een update van de werken van de laatste week. Vrijdag zijn de Haynes werkplaats handboeken toegekomen ik moet zeggen dat deze echt een grote hulp zijn. Alles duidelijk uitgelegd en met veel foto's. Soms is het wat moeilijk om de technische termen van de onderdelen in het Engels goed te begrijpen en dan moet ik even zoeken naar de Nederlandse vertaling. Ondertussen weet ik dat een GASKET een pakking is.

Dus na het doornemen van het boek en de verschillende Chapters ben ik begonnen aan de verwijdering van de motor.

Dit ging veel vlotter dan ik had gedacht. Vooral omdat ik dit op mijn ééntje heb moeten doen. Uiteindelijk is het niet meer dan de kraan opkrikken en zien dat er niks meer vasthangt aan de motor zelf.
 Het plafond was net hoog genoeg om hem eruit te tillen. Dit komt omdat de auto zelf ook op assteunen staat en dus 50 cm boven het vloerniveau. Nadien moest de kraan rechts weg getrokken worden over de zijvleugel van de auto.
Nadien heb ik een drietal euro palletten op de voeten van de kraan gelegd en zo de motor laten rusten op de paletten. Op die manier kon ik op mijn knieën verder werken met gemak. Een motorsteun heb ik bij deze kunnen uitsparen
Nadien heb ik het vliegwiel deksel verwijderd en het vliegwiel zelf (speciale tool 18G1381 gaan kopen om dit te kunnen doen). Dan het vliegwielhuis zelf.


Zodra dit gedaan was heb ik de motor en versnellingsbak huis van elkaar gescheiden. Tot mijn verbazing zat er tussen de motor en de versnellingsbak geen enkele vorm van pakking. Dit verklaarde nu duidelijk waarom de motor altijd zo vettig stond en de auto klaarblijkelijk veel olie verloor.
Dit is de motor zelf zonder de versnellingsbak.
Hier de versnellingsbak zelf alsook een bovenaanzicht.

Nu heb ik wel moeten vast stellen dat de krukas van de motor eigenlijk lager zit dan ik had gehoopt.
Het was mijn bedoeling om op de versnellingsbak een "bedje" te maken waar de elektromotor op kan bevestigd worden maar dit zal niet mogelijk zijn omdat de elektromotor te dik is en de as ervan hoger zal uitkomen dan de originele plaatst van de krukas van de benzine motor. Hierover zal ik nog enkele nachtjes moeten slapen denk ik want ik zou liefst de originele versnellingsbak behouden. Ik hoop dat mijn Ome Geert hiervoor een briljante oplossing of tip heeft.
Ikzelf dacht aan een groter tandwiel eventueel of met een ketting aandrijving. Deze laatste zou misschien wel voor nogal veel lawaai kunnen zorgen dus ben ik er nog niet uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je Bericht