woensdag 25 september 2013

Hier zijn we nog eens met een kleine update in de stand van zaken. vandaag heb ik de motor besteld die de metro zal aandrijven. Ik heb uiteindelijk na veel wikken en wegen gekozen voor een KOSTOV motor. Model is de K9 , nagenoeg een kopie van de Warp9 van Netgain die ik normaal van plan was om aan te kopen. De keuze voor kostov heb ik gemaakt in functie van de kostprijs om deze hier tot in brugge te krijgen. De motoren worden gebouwd in Bulgarije (Europa dus) en bij gevolg hoef ik niet de 2.7% invoerrechten te betalen die ik anders met de netgain motor wel ging moeten ophoesten. Uiteraard was ook de transportkosten een pak minder zijnde 160 Euro via TNT tegenover een dikke 450 Dollar voor de netgain.
Er zijn wel zogenaamd "distributeurs" in de buurlanden voor Netgain maar geen enkele had ze op stock op dit ogenblik en bovendien vroegen die mannen  echt woekerwinsten. aangezien Netgain zijn prijzen open en bloot op internet plaatst was het voor mij niet moeilijk om wat uit te rekenen.
Voor een particulier kost een Warp9 motor in de states zonder shipping 1950 USD. De shipping zou 450 USD dollar kosten. Daarover nog eens 2.7% invoertaksen tellen. Bovendien moet alles nog ingeklaard worden bij de douane, kostprijs ongeveer 90€.
bovendien dan op het ganse geheel nog eens 21%. Dat was allemaal van het goede teveel. Voor kostov was het makkelijker te rekenen Motor Kp 965€ +160€ shipping = 1125 Euro en de kous is af.


Enkele specs, hij weegt slechts 45 kilogram, zal ideaal draaien op een batterij pack van 144V, net geen 24 KiloWatt aan nominaal vermogen, maximaal toerental 5700 rpm (beetje zoals een benzinemotor) en 40 Newton Meter torq bij 200 Ampère op 144V. Als ik het vergelijk met de benzinemotor die voorheen in de Metro zat denk ik dat ik wel "ietsie" meer vermogen ga hebben met deze elektro.

Normaal had ik eerst de bedoeling om een 120V batterijpack te maken maar nu moet ik dit bijschaven naar een 144V pack wat weer zo even 800 dollar extra gaat kosten. Voordeel is wel dat met dit batterijpack ik normaal gezien over de 150 kilometer ga kunnen rijden als ik vasthoud aan de 100Ah cellen met één laadbeurt

Ondertussen ben ik enkele Metaalbewerkers firma hier in de regio gaan bezoeken samen met de versnellingsbak in mijn koffer. De eerste zag als oplossing te werken met een conisch tandwiel op de middelste as (tandwiel) van de bak. Dit zou willen zeggen dat de motor dan rechtop zou staan op de versnellingsbak. Het idee leek mij eerst vreemd maar na het even nameten bleek dat het toch mogelijk zou kunnen zijn.
De tweede firma vond redelijk snel dat twee tandriem wielen en een tandriem de beste en voordeligste manier zou zijn om de overbrenging tot stand te brengen. Persoonlijk ken ik zelf niet zoveel van mechanica en wat er allemaal bestaat maar volgens de uitleg van de tweede firma leek mij ook dat dit de beste oplossing zou zijn en met een riem te werken. Ik wacht alvast in spanning af naar het kostenplaatje van de twee voorstellen zullen zijn. het is ook niet enkel om de overbrenging te doen maar ook over de bovenplaat, motorstoelen, een halve cirkel afdekking aan de achterkant van de bak en dan nog bovendien het geheel oliedicht krijgen want er moet een dikke 5 liter motorolie nog terug in de bak ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je Bericht