om dit bakje gaat het dus. Een Austin Metro uit 1988. De eerste inschrijving was op 1 juli 1988 in België. het is een Britse auto die je eigenlijk weinig ziet rondrijden nog.
Austin Rover Group, een onderdeel van British Leyland en kwam voor het eerst op de markt in 1980.
In totaal werden er gedurende 18 jaar metro's gemaakt onder verschillende "Brands".
vanaf 1987 werd de naam Austin eigenlijk niet meer gebruikt maar sprak iedereen gewoon van "een metro"
Vanaf 1995 werd ook de naam Metro vervangen en kwam rover op de proppen met het modelnummer 100. Het was de bedoeling om een grote broer te maken van de Mini in die tijd.
Rover had in die periode ook de 213 en de 218. Uiteindelijk werd de productie van de Rover 100 stop gezet in 1997.
De auto die ik in de garage staan heb is een LHE model met een 1.0 benzine motor. Indertijd zal hij nieuw 3695£ gekost hebben wat ongeveer overeenkomt met 4375 Euro aan de huidige koers. Hij is in een zeer degelijke staat voor een auto van 25 jaar oud, geen roest met uitzondering van 2 kleine oppervlakkige plekjes na en het blijkt nu dat de vorige eigenaar er waarschijnlijk nog wat kosten aan heeft gedaan want alles van de ontsteking, bougies, bougiekabels, benzinepomp en oliefilter lijken splinternieuw. Niet dat ik daar voor mijn project veel aan ga hebben want het eerste wat er moet gebeuren is de benzinemotor eruit halen. Maar ook de ruitenwissers en remblokken zijn nagelnieuw.
De motor heeft 48 PK (35KW) en heeft een ingebouwde versnellingsbak met 4 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Alle info komt van Wikipedia
Onderstaand enkele foto's
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Bedankt voor je Bericht